ערכים ועסקים
נושא לא קל, הפעם. יש שיטאטאו אותו, יש שיתעלמו. יש שיצהירו ש "אצלם ערכים ועסקים משולבים תמיד יחדיו."
יש הקוראים לו אתיקה בעסקים, ובכל מקרה ברור לכל שיש לנושא היבטים רבים:
- בין מתחרים באותו הענף – בין עסק לעסק, בין ארגון לארגון, בין חברה לחברה.
- בין מנהלים בארגון לעובדים
- בין הארגון ללקוחות
- ובין הארגון לספקים
היום נציג מקרה, שאי אפשר להמציא (המציאות הרי תמיד חזקה מכל דמיון), אשר עוסק בסוגיה, ובהשלכותיה.
מעשה במנהלת, לא מאוד מוכשרת, שקיבלה משימה להקים יחידה חדשה.
הדבר לא צלח, לאורך זמן, והיחידה לא מכרה מספיק שעות עבודה, והחלו להפעיל על אותה מנהלת "לחץ מלמעלה" להציג תוצאות.
מה עשתה?
גלגלה את האחריות על אחד העובדים.
אבל, וזה אבל גדול, אותו עובד דווקא כן עשה. ודי טוב.
המנהלת הרגישה שהחבל מתחיל להתהדק על צווארה, והחלה לרשום על עצמה חיובים של לקוחות ושעות עבודה של העובד.
הוא עובד בפועל, והיא מראה כלפי ההנהלה תמונה שהיא זו שעבדה וביצעה את העבודה!
מאחר ומדובר בחברה לא גדולה,
ומאחר ומדובר לא בפעם הראשונה, ולא בעובד הראשון,
עובדים ומנהלים רבים ידעו שזה המצב. ואפילו בזמן אמת, תוך כדי ביצוע פרויקטים.
ומה אתם חושבים קרה?
העובד פוטר, והמנהלת ממשיכה בחברה.
לגבי העובד, מזלו, בחברה כזו הוא לא רוצה לעבוד.
אבל,
מה לגבי שאר העובדים והמנהלים? שרואים, יודעים ושומעים?
הם מבינים שאלו הסטנדרטים הערכיים של החברה.
ויודעים, שעיוורון ההנהלה, ושמה שחווה אותו עובד, יכול בקלות לקרות גם להם..
הם שואלים עצמם:
מה זה אומר על הארגון ועל העומדים בראשו, שאלו הן הנורמות הרווחות בו?
שאותה מנהלת ממשיכה בעבודתה שם, למרות שהעדויות חותכות?
למרות שרבים מהעובדים ומהמנהלים יודעים שזו התנהלותה הרגילה?
והתשובה ברורה –
לעובד ערכי, אין מה לחפש בחברה כזו!
אז אם ערכים ועסקים מתנגשים אצלכם בארגון, אל תטאטאו.
לא כשזה קורה מול מתחרים,
לא כשזה קורה מול ספקים,
לא כשזה קורה מול לקוחות,
ובטח לא כשזה קורה מול עובדים.
במקרה הטוב, העובדים שלכם יברחו, ובמקרה הפחות טוב יאמצו את אותן נורמות התנהגות.
ואז, זה ישפיע הן על ה DNA של הארגון, הן על היחס לכל אחד מהגורמים ובסופו של דבר על נתוני מכירות ושימור לקוחות ועל התוצאות העסקיות.