תובנת הזהב

אולי כבר יצא לכם לשמוע את המונח "תובנת הזהב" (Golden insight), ואולי עדיין לא.

לפני שנפרט ונסביר, נציין שהמונח נכון למספר עולמות, ובעולם הדאטה זהו מונח חשוב מאוד.

חשוב, כי הוא ממקד את העוסקים במלאכה ואת המנהלים להתעקש על מה שחשוב באמת, וזאת בעיקר לאור המאמצים הכרוכים בתהליך דאטה.

ונתחיל בסיפור המקרה –

חברה קמעונאית, יבואנית, התחילה תהליך דאטה.

אופיינו הצרכים, נערך המיפוי, עסקי וטכני, אושרו KPI's, והוקם מודל – דאשבורד מכירות.

מקצה תיקונים קל והמודל באוויר.

והמודל – ממתק!

מציף מידע רלוונטי, אוסף נתונים ממקורות שונים, בנוי נכון מבחינת רבדי המידע, מוסיף חישובים על גבי הנתונים, מציג מגמות, ומקפיץ התראות.

שוחחתי עם מנכ"ל החברה, שגם אמון על נושא המכירות:

איך המודל?

"נהדר, אבל אנחנו לא משתמשים בו"

"מה? למה? איך זה קרה?"

"לא הגענו לזה…אולי תוכלו לעזור בזה?"

"בשמחה. Challenge accepted"

ואז, אחרי 2-3 פגישות, עם המנכ"ל והצוות שלו, קצת תשאול וקצת שיח מקצועי מפרה, עלתה הארה.

אנחנו בכוונה מכנים אותה "הארה", כי זו ממש הייתה הארה – תובנה חדשה, שלמעשה פתחה דרך ואופן מכירה חדש, שלא היה נהוגים עד אז בחברה, ומשמעם כסף משמעותי חדש לחברה.

היו תובנות נוספות, אך זו שכינינו "הארה", הייתה שונה, ברמה אחרת.

אז אם נמקד ואולי אף נגדיר:

תובנת הזהב היא אותה תובנה שמגיעים אליה כחלק מתהליך כלשהו, ושווה את ערכה בזהב.

ייתכן וניתן להגיע מאותו מסלול למספר תובנות, אבל רק אחת תהיה כזו שתשנה אותו, או תשפיע עליו בצורה משמעותית מאוד.

רבים מחברים את נושא התובנה לכסף, היינו תובנה שלאחריה דרך הפעולה תהיה שונה, ותניב יותר כסף.

תובנת זהב יכולה לבוא לדי ביטוי בתחומים ובכיוונים שונים – בגידול בהכנסות, בקיטון בעלויות, בהתייעלות ממשית או במציאת "אוקיינוס כחול".

בכל מקרה, היא תהיה כזו שמצדיקה ברוב המקרים את המאמץ והמשאבים כולם שנעשו בשביל להגיע אליה.

יש לכם מודל דאטה? BI? ואתם תוהים טם אפשר למצות אותו טוב יותר?

אין לכם ואתם גם רוצים "כזה"?

אתם במרחק כמה שניות של מילוי טופס משיחת היכרות איתנו –

כנראה שכבר מהשיחה תוכלו להוציא תובנות!